EGO ANALYSIS: PROJECTION (Swedish)
EGO ANALYSIS: PROJECTION (Swedish)
1. PROJEKTION
(Utåtförläggning av psykiska innehåll)
Individuell projektion:
Sjuklig projektion.
I samband med analys av en paranoid patient (Fallet Schreber)
beskriv Freud denna form av projektionen på följande
sätt:
"En inre iakttagelse undertrycks, och i stället
kommer den (efter en särskilt
förvanskning) fram som en iakttagelse från yttervärlden.
Förvanskningen har vid förföljelsemani kvaliteten
av en affektförvandling:
Det som personen borde uppfatta som "kärlek till"
upplevs som "hat från" (Affekten får
en negativ förtecken! )
Bortträngningsmekanismen som gäller här är
egentligen ett tillbakadragande av den emotionella investering
(libidocathexis) ifrån personer och saker som man förut
älskade.
Processen förlöper på följande sätt:
1. Den ursprungliga inre iakttagelsen är (t.ex. vid homosexuella
behov):
"Jag (en man) älskar honom (en man)."
2. Inre normer tvingar Jaget att motsätta sig energiskt dessa
förbjudna behov och proklamerar i stället: "Jag
älskar honom inte, jag hatar honom". Dessa båda
faser pågår omedvetet.
3. Som konsekvens upplevs medveten ; "Jag älskar honom
inte, men hatar honom på grund av att han förföljer
mig, han hatar mig".
Szondi påpekar att projektionsmekanismen inte enbart används
mot homosexuella behov utan även mot antisociala behov: särskilt
mot destruktiva tendenser, som Szondi på ett poetisk sätt
betecknar som Kain-behov.
Denna sjukliga form av projektion hos Freud innebär:
1. en utåtförläggning a v inre iakttagelser
2. ett sekundärfenomen, ett restitutionsförsök,
en läkningsprocess som upphäver bortträngningen
och åter tillför libido utåt till objekten, med
den skillnaden att libido fått ett negativt förtecken.
Freud drar den slutsatsen att man hellre borde förklara denna
process med följande formulering:
"Det som upphävts på ett inre plan kommer tillbaka
utifrån."
------------------------------------
b. Normal projektion, (som ingår i den normala utvecklingsprocessen)
betecknas också som Ur-projektion eller "Participation"
Ferenczi påpekade redan 1909 att "det nyfödda
barnet upplever världen och sig själv monistiskt. Barnet
lär sig gradvis att skilja förnimmelser inifrån,
från sådana som kommer utifrån. Denna process
kan man kalla "normal projektion", och den hör
till den normala utvecklingen.
Däremot får samma projektions-mekanism patologisk kvalitet
om den används på sjuklig sätt för att utåt
förlägga förbjudna inre känslor eller processer.
C.G.Jung antar att det finns två faser vid projektion.
1) Den första, ursprungliga, fasen kallar han för "Arkaisk
Identitet", en upplevelse av psykisk "Subjekt-Objekt-sammansmältning".
Han skriver
2)"När frånvaron av det ursprungligen projicerade
innehållet leder till anpassnings-störningar, blir
det nödvändigt att upphäva denna arkaiska identitetsupplevelse."
Därmed börjar andra fasen, projektionsprocessen i egentlig
mening. C.G.Jung avgränsar Projektion från Introjektion
med följande begreppsformulering:
"Projektionen (fas II) blir därefter en introversionsaktivitet,
på grund av att den i motsats till Introjektion inte leder
till en upptagning och assimilering av objektet, utan till en
urskiljning och avsöndring mellan subjekt och objekt".
Szondi kallar C.G.Jungs "Arkaisk Identitet" (Fas I:
primär projektion) för Participation (fas II)
för "Sekundär projektion".
------------------------------------------------------------------------------------------
Analytisk "Överföring" som projektionsprocess
Szondi kallar den positiva formen av överföring (libidoöverföring)
för participation, den negativa formen (dvs. överföring
av t.ex. hat känslor) för sekundär projektion.
----------------------------------------------------------------------------------------
Kollektiv projektion hos primitiva människor.
Lévy-Bruhl använder begreppet "participation
mystique" om det hemlighetsfulla sammanhang mellan heterogena
objekt, som enligt vissa primitiva folks uppfattning beror på
mystiska krafter som dessa besitta. Dessa primitiva människor
tror på och antar en "väsensidentitet" mellan
allt, som beror på mystiska "mana"-krafter som
kan överföras och som är orsak till att "allt
deltar och hör tillsammans med allt".
Följderna av denna "participation mystique" är
enligt Lévy-Bruhl att
1. Alla väsen upplevas principiellt identiska.
2. Solidariteten mellan individen och hans grupp är mycket
stark. Den upplevs nästan som ett "kroppsligt"
band med de andra gruppmedlemmarna.
3. Individen vidgas på grund av participationen, t.ex: alla
kroppsprodukter ( hår, naglar osv) tillhör inte endast
individen utan är en del av den, d.v.s. att om man
får tag i dem kan man påverka individen.
4.Individen kan fördubblas (Dual-existens) genom participation,
detta har även
samband med Inflation).
5. Det antas finnas andliga krafter i alla företeelser och
funktioner.
6. Det inte finns någon dualitet mellan materia och andliga
krafter.
- Varje art har en stamfar (eller -mor) som uppfattas som en
arketyp,. en sorts Urbild. Varje medlem av arten (människa,
djur eller växt) är en del av och hör till denna
Urstamfar/mor, får sin vitalitet från honom/henne,
är en del av honom/henne.
8. Individen är samtidigt en "enhet och ett flertal";
är en del av ett väsen som inte helt uppgår i
honom, men som var närvarande redan innan han föddes
och som fortlever efter hans död. Individen är Konsubstantiell,
(koexisterande, Immanenz der Ahnen;
Konsubstantiel är t.ex. Fadern och son enligt Katachismus)
(Det kan tänkas att Szondi var särskilt förtjust
i denna tro hos primitiva folk,
som på detta primitiv nivå uttrycker väsentliga
delar av hans genteori.)
Szondi uppfattar alla företeelser i samband med "participation
mystique" som ett uttryck för den kollektiva projektionsprocessen.
(Detta bestyrks bl.a. av test-experiment med primitiva folkslag
i Afrika, som övervägande valde (k0 p-). Jagbilden som
i Szondtest tolkning kallas för "det arkaiska mystiska
Jag".
II) Kollektiv projektion hos kulturmänniskor
1. Särskilt C.G.Jung har gjort ingående undersökningar
beträffande dess manifesteringsform, bl.a. hur dess formgivande
kraft återspeglas i Religion,
Mythe osv. Att det finns så mycket överensstämmelse
mellan dessa olika kulturbildningar i religion och mythes osv.
beror enligt C.G.Jung på projektionen av kollektiva Urbilderse
C.G.Jungs "Arkestyper")
.
- Även Freud analyserar i sin bok: "Masspsykologi
och Jaganalys" dessa kollektiva fenomen. Hans slutsats
var att:
"En primitiv massa är sammansatt av ett flertal individer
hos vem detsamma objekt (t.ex. der Führer, profet) har övertagit
Jag-idealets uppgifter. De kan därmed identifiera sig med
varandra (Jagidentifikation) och alla medlemmar blir identiska."
Szondi ser i Freuds åsikt ett nytt bevis för sin uppfattning
att det omedvetna slutmålet för varje projektion är
en önskan att vara identisk med och en med objektet,
dvs. bero på participationsbehovet.
III. Familjär projektion:
Szondi antar att det i det omedvetna finns tre olika dynamiska
skikt:
1. Freuds s.k. personliga bortträngda omedvetna,
2. C.G.Jung's kollektiva omedvetna och
3.Szondis (mellanskikt) "Det familjära omedvetna"
vilket skulle innehålla psykiska motsvarigheten till familjens
arvsanlag i individen i form av mallar ("Ahnen-Bilder")
till bestämda psykiska beteendemönster.
Genom projektionsprocessen aktiveras dessa inre familjära
"Ahnen-Bilder". Ett aktivt sökandet sätts
i gång, efter bestämda personer , (man väljer!)
såväl i kärlek, som i vänskap och yrke.
Dessa inre psykiska prototyper är inte statiskt-stela utan
dynamiskt-funktionella. De manifesteras av konduktorpersonen,
inte direkt i den ursprungliga kroppsliga eller psykiska formen,
utan de projiceras på sådana personer som motsvarar
den inre bilden.
Enligt Szondi är participationsbehovet till sitt väsen
ett kompletteringsbehov. (Här har vi även Szondi testens
teoretiska "Rationale"!)
_____________________________________________________
.
|